Friday, December 3, 2010

Tengok isteri dapat pahala, tengok suami dapat pahala, marilah kita kawen ^^

Salam jumaat all ^^..

aku terdengar, xla kot, aku memang klik untuk mendengar ceramah daripada Ustaz Mohd Kazim Elias..sapa yang nk dengar, klik kt cni ek.sorry video tu daripada fb...

Daripada ceramah ni, Ustaz Mohd Kazim tekankan,yang seorang suami tu akan kaya kalau isterinya soleh..antara isteri yang soleh ialah :

1. apa yang suami suruh, isteri akan ikut..

2. Bila suami tengok isteri, suami suka...suami suka bukan sebab isteri bersolek, tapi isteri yang sentiasa memaniskan muka..contohnya, kalau hubby ajak balik umah dia, kita ok jer..

3. bercakap sentiasa yang benar

4. memelihara dirinya, memelihara harta benda bila suami tidak ada..

Satu lagi..penah x korang tengok suami/isteri (sama2 usha la kan) dengan penuh kasih sayang? maka Allah pandang suami isteri itu dengan padangan rahmat..

Pandang isteri dapat pahala
Contohnya, suami memadang isteri dengan penuh kasih sayang..jangan pula pandang isteri, pastu cakap "ayang ni gemuk la, try la bagi kurus, baru lagi sayang abang kat ayang" uish xboleh kata mcm tu...kang terasa si isteri tu nanti..tegur cara elok2..contonhya "ayang ni cantik manis la..abang sayang ayang...tapikan ayang, kalau ayang jadi gemuk sangat, nanti banyak penyakit, abang juga yang risau..ayang jaga makan sama, kalau ayang sakit nanti sapa nak jaga abang?" ha kan macam tu lagi elok kan....

pandang suami dapat pahala
sama juga dengan isteri..kalau memandang suami dengan penuh kasih sayang, maka dapat la pahala bagi suami isteri..jangan sesekali menyakiti hati suami..mengungkit benda yang tak disukai suami (owh aku selalu buat macam ni, ampunkan b abang huhuhu)...berdosa bila mengungkit benda yang tak disukai suami..kan lebih elok kalau kita cakap lembut2 dengan suami..suami pun bertambah sayang..pahala pun kita dapat...

kalau suami nak pegi keja...bagi isteri yang tidak bekerja, apa salahnya menghantar suami sampai hilang pandangan kita..mesti si suami rasa tak sabar nk balik keja jika layana si isteri sebegitu rupa..aku selalu take advantage ni, ye la, aku dan hubby kan duduk jauh, ari ahad aku cuti, dia keja(sebab dia keja kt kedah)..so sekali sekala aku balik kg, sempat jugaklah bye2 hubby masa dia nk g kerja....owh rasa mcm surirumah je hehehe...

tolong menolong di dalam rumah tangga..jangan dibiarkan isteri sahaja membuat kerja...jangan pula isteri mengarah, tapi mintalah pertolongan suami dengan penuh kasih sayang, nescaya suami rela hati membuatnya ^^....

so amacam..besh kan kawen? ^^ serius besh..so korang tak yah la tunggu lama2 dalam perhubungan tuh..tak payah nk kata nk tunggu stabil, even aku dok jauh2 dengan hubby ni, kitaorg bersepakat kawen lagi senang, kang jumpa leh rindu-rinduan, nk pegang pun dah halal..xdak sesiapa yang risau..sebab aku rasa lagi bahaya kalau tak kawen, pastu dok jauh, bila jumpa, owh takutnya benda yang tak diingini terjadi, Nauzubillah...

nak tunggu stabil? percaya la..bila dah kawen memang ada banyak dugaannya..tapi InsyaAllah ada rezeki daripada Allah nanti..kita mendirikan masjid, benda baik, jauh dari maksiat, banyak pahala yang kita dapat...mudah-mudahan..Wallahualam.....

7 orang yang tak busy ^^:

Alida Ali said...

Tajuk punya la panjang...tahu la smlm mlm jumaat...

LanaBusyBee said...

muahaha...mmg la semalam malam jumaat, tapi mcm biasa je huhuhu

ohujan said...

kahwin lah...

deaf-angel said...

hi, this is a good post, thanks for sharing.

Ogy said...

lana mama setuju...jgnlah kawan lelama sgt...lg lama lg byk dose2 yg kita x sedar...baik bercinta secara halal lepas nikah..lg terasa nikmatnyaaa

myminiworld kad kawen said...

belanja isteri: dapat pahala bersedekah.

setiap suapan nasi yg isteri makan, suami akan dapat pahala..pahala bagi isteri dia makan..jadi, jangan marah kalau isteri makan banyak, suka makan..insyaallah, ada pahala untuk suami..

macam mana pulak tu ek..? hehe

nini said...

Kami pon berjauhan....bila jumpa na melakttt ajeee...hihi

Post a Comment

Please give ur comment ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...