Showing posts with label Diet. Show all posts
Showing posts with label Diet. Show all posts

Monday, January 24, 2011

Program Diet yang berkesan (yang penah aku cuba la yer)

Alkisah daripada komen di atas, membuatkan lana nk tulis entry ni...Sabar yer dik, bukan gemuk xboleh kurus, boleh jer, tapi kita kena ada semangat dan disiplin yang kuat..itu saja....


Dah bermacam-macam produk lana dah try untuk kuruskan badan...antaranya
  1. Herbalife - ni adalah produk pertama yang lana cuba dan berjaya...daripada 67kg, jadi 62 kg, pastu malas nk makan atas alasan xdak peti ais dan blander kt umah ahahaha....
  2. Jusmate5 -produk ni bagi lana mcm xberapa nak jalan...lagi lapar ada la...napa ek? sebab jusmate 5 ni, kena kosongkan perut sejam sebelum minum dia, pastu kosongkan 2 ke 3 jam ntah(dah tak ingat) pas minum jusmate tu...disitu mmg lana sgt tak tahan huhuhuhu
  3. Diet Atkins - yang ni lak kita diet tanpa guna produk tapi kena pilih makanan..kira berapa karbohidrat yang masuk..xyah nk xcercise, cuma jaga makan...sat ja lana try, pastu xmenjadi sgt pun ahahaha (memang dasar malazzzz hehehe)
  4. RxLite - ni pun lana ada try gak...turun la sekilo dua..tapi pastu naik balik, sebab lana xamek secara konsisten di sini ya ^^
Itu saja antara produk/cara yang lana dah try...so far, takat ni herbalife la paling besh...sebab dia ada teamix tuh..teamix tu boleh membantu untuk memberikan tenaga dan juga tahan lapar...boleh ketagih oooo hehehehe...


ok mai lana share lagi mcm na lana leh kurangkan berat dengan herbalife ni
  1. disiplin mesti kuat...sebab bila kawan2 opis nk makan fast food, kita mesti akan terikut nk pesan beli gak kan? so disiplin di sini memainkan peranan yang penting..bila ada ajakan seperti itu (fast food xbagus bg org yg diet, kalori tinggi, sebab kalori yang kita masuk tidak di keluarkan akan menukarkan sebagai lemak dan kita jadi GEMUK!!) kita mestilah berdisiplin tinggi dan kata TAK MAU la fastfood, saya diet ni! ahahaha..
  2. abaikan orang sekeliling..semngat kena kuat..bila kita makan nasik (kena amek normal meal di antara 3 kali meal sehari, 2 meal shake herbalife, 1 meal yang normal) so lana akan amek normal meal time lunch..masa lunch tu lana amek nasik satu senduk saja, sayur byk, dan ikan...mcm makan sayur berlaukan nasik lak hehe..semangat di sini, bila orang kata"sikitnya nasi, diet ke?" jawab jer, "a'a saya diet ni, saya nk kawen" ahahaha poyo pulak jawapan mcm tu, xpun senyum je la kan hehehe
  3. berjalan kaki dari rumah ke opis - masa tu lana xdak keta, amek masa 15 minit berjalan kaki dari rumah ke opis...ok gak, membantu untuk lana kurus hehehe....
  4. simple workout setiap hari selama 10 minit sahaja....10 minit je wes..bukan lama pun...setakat lompat bintang or skipping sudah memadai...
  5. kalau lapar jangan tahan, makan saja, tapi makan la buah-buahan....
  6. minum banyak air kosong..memang kita akan kerap ke toilet, tapi tak pa, pi toilet kan membuang toksin2...air kosong/air masak tu kan 0 fat, 0 carb...tapi dia boleh mengenyangkan ^^...
Ok, lana rasa itu saja yang dapat lana kongsikan...kalau rajin baca la pasal diet2 lana dengan search di blog ni taip saja "Diet" nanti mesti jumpa punya entry diet lana hehehe.... 


Selamat berdiet ^^

p/s : berdiet kadang2 bukan untuk kurus, tapi untuk kesihatan kita juga...ada sesetengah orang perlu kurangkan berat badankan untuk mendapatkan anak, see, penting tau kena kurus huhuhuhu....

Thursday, November 11, 2010

U look blue n ge ge ge mok mok mok

Mak dara (lum jadi mak lagi la hiksss^^)
(pic ni baru ja amek 5 minit yang lepas muahaha) 

Masa anak dara
(pic ni amek masa tahun lepas, kenduri wan salmi,baju yg sama dgn pic di atas)


Sebenarnya mcm segan nk upload pic aku banyak2 dalam blog ni, bukan la lawa pun ahaha...dah tu sememeh jer muka wakaka...

see, see the different sebelum aku kawen dah selepas, nampk sangat ketara kan? kt pipi tu ha..baru kt pipi,lum lagi kt lain2..adeeh la...ramai dah ni org teguq aku dah berisi..suma ayat sama jer " ruby, hang dah mengandung ke?" aku jawab jer " a'a mengandungi makanan dan lemak" wakaka...

kain baju kurung pun banyak dah yang sempit, kena pakai corset baru leh nk cankuk kain tuh ha,kalau x, xsampai ahahaha...adeeh la, nak bangun selepas duduk bersila pun payah..aaa kronik dah ni..kalau ada hubby, aku hulur tangan je, dia yang tarik aku hehehe...

napa dah ge ge ge mok mok mok sangat ni? senang hati la...baru 5 bulan kawen..dah tu hubby dok jauh, mau hubby dok dekat? lagi la ge ge ge mok mok mok (hanya adik aku ja tau nk sebut ge ge ge mok mok mok ni, ada nada sendiri hehehe)..ada apa dengan baju biru aku ni?

baju biru ni banyak memberi makna pada aku..
  1. baju febret tau hehehe
  2. dah baju febret, sah2 dia menjadi baju contoh setiap kali hantaq kt tailor atau bagi mak aku jahit, nk sama mcm ni sebijik tau,pesan aku kt mak hehehe...
  3. baju ni gak aku pakai, mood akan happy,tapi penah sehari tu, aku kena marah dgn bos..marah smpi masuk meeting dan nangis2 huwaaa memang silap aku pun huahuahua (dah2 tutup buku,kisah lama la, sapa suh buat silap, 800 ribu tuh my careless :(  )
  4. baju ni ja yg leh padankan dgn tudung kaler biru tuh ahaha,pasni kena cari baju lain lak,tapi kena padankan dengan tudung tu, baru berjimat cermat yer dak ^^
ermmmm, korang perasan x gambaq aku yang first tu macam ala-ala cikgu kan? eee dah ada dah gaya tuh, harap2 la aku berjaya menjadi pendidik suatu hari nanti, doakan la yer, amiiin...

satu lagi, sekarang ni,aku susah gila nk bentuk tudung aku..mcm xkena saja..dulu senang ja nk pakai tudug, elok jer...tapi sekarang ni, sebab pipi dah terkeluar dari paksi tudung kot huhuhu...mata pun mcm tu la, sembab je..ni disebabkan kitaran tidoq yang tak betul, adeeeh la...

klah, xlarat sangat dah nk merepek...tapi hari dah berjaya mengkontrol makan dengan agak jaya, agak je la, sebab ptg lum mkn lagi ahahaha, arini aku makan

breakfast : susu soya segera + RxLite
lunch : nasik sesenduk + ikan goreng + bergedel
petang : mayb soya + RxLite je la kot hiiiii~~~

serius dah xlarat jadi gemuk huhuhu...aku xmo masuk angka berat ke 70kg ,xmo xmo xmo!!!!

Tuesday, April 6, 2010

Aku teruja la dia leh kurus tanpa ubat-ubatan waaaaaaaa

Keterujaan aku menyebabkan aku tulis entry ni dan esok2 la tulis pasal project aplha ^^..

Pepagi dah aku sibuk dok tulis status kt fb nk kurus and menu aku lunch nnt..so mulai hari ni, aku xmo makan nasik lagi ok...tapi mkn benda lain seperti telur, ayam, sayur, buah-buahan...say no to nasi...benda berminyak pun sekali sekala boleh la mcm mee goreng ke kan...

Sehari aku minum air 2.5 liter..bgn pagi terus minum air, baru pi mandi n gosok gigi, awek muda tau buat mcm tu hehehe^^

So, pas update status kt fb, ada sorg member aku, dia ada bg tips..dan kali url blog ni..
Member aku bgtau diet hanya

sarapan : Ayam (goreng /bakar), Telur (rebus/goreng mata), sayur hijau (celur).

Lunch : Ikan (bakar), Telur (goreng mata/rebus), sayur hijau.

Malam : Ayam (bakar/goreng), sayur hijau.


see!! xdak nasik pun wes...dan dia tak menggunakan bantuan jusmate 5 ke, herbalife ke, aplha lipid ke, ubat2 ke, hanya diet yang disiplin jer...

nk tengok pic dia?


Sebelum

Selepas???






















Selepas

See!!!...Teruja tak? teruja tak??? kan kan ^^..diet dan disiplin yang saaaaangat kuat...syabas dik, akak kagum!! clap2 for u ^^...now dh jadi consultant tak berbayar lak kan ^^...(akak promote kasi traffic banyak ^^) nk tau lebih lanjut, pi baca kt blog dia http://taknakgemuk.blogspot.com/

So marilah kengkawan, (kak ida dan naim) kita kurus dengan dengan sihat, cantik bergaya, jimat duit hehehe...duit leh simpan shopping bila ada JJ card member day yeeeah ^^

Monday, January 25, 2010

Kelab Diet Mr Bam

Kebanyakkan kawan2 aku tau yang aku sekarang ni tengah berusaha untuk diet memandangkan hari bahagia aku akan tiba pada bulan 6 nanti..Walaupun masih panjang, ada banyak masa lagi, tapi aku mesti berusaha dari sekarang!!! ya sekarang!! bukan esok atau lusa...


Sambil tengah2 aku dok belek2 blog kt Geng Blogger, aku terjumpa blog Mr Bam ni..Wah, Mr Bam tengah cari ahli kelab untuk bersama-sama diet..So aku rasa mcm nak join, harap Mr Bam terima yer ^^..


 (latest pic 25 hb 12, boleh la kan Mr Bam ^^)

Nickname : Ruby Harun
Berat : 64
Ketinggian : 160 cm
BMI : overweight (T_T)
Tempoh 3 bulan : 4 kg mau turun bagi jadi 60 kg saja
Bukan pengguna JusMate 5



 Ok...mana kengkawan yang nk join gak tu, di persilakan yer...Mari kita sama2 kurus dan cantik menawan yeeeeah ^^

Monday, January 11, 2010

Tertipah lagi....

aku xcited gila bila aku tengok angka berat aku di penimbang digital yang baru di beli awal bulan lepas....berbunga2 ja perasaan...xsia2 aku diet hari2 , xmakan malam ja pun...

First time timbang, aku dah agak, memang berat aku mcm tu...cuma kurang sekilo dari jangkaan...standard la kan..bila makan, naik...bila bangun pagi, dia turun balik...sekilo ja pun bezanya...

Tapi, semalam...aku timbang berat aku...tersenyum sorang2 ^^....weekend baru lepas, xdak la aku diet pun, aku siap makan tdoq lagi...i mean, pas makan aku tdoq la hehehe....tapi tengok angka kt penimbang, waaaa...turun 3 kilo...mcm xcaya hewww^^..so aku mkn dengan senang hati, sbb dok pikir berat yang telah berkurangan ituh hehehe....

Pastu petang tadi...aku penah terbaca, dan teringat kembali, kalau nk dapatkan bacaan penimbang yang betul, letak penimbang di atas permukaan yang sekata...masalahnya sekarang, penimbang tu berada di atas karpet bilik aku...xla la tebal pun karpet tuh kan...Ok ok....aku mula alihkan penimbang tersebut di atas lantai yang rata...sekali aku timbang.. aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aku tertipah..menciknya....menci bila perasaan aku di perkotak katikkan oleh penimbang itu aaaaaaaaaaaaaaa.....rupa2nya, mana ada turun 3 kilo pun huhuhuhuhu..maintain jer pun...ces2, ampeh la, memang lain bacaan pada penimbang tu kalau di letak di karpet....

Huh, semangat aku yang berbunga2 tiba2 terus jadi macam awan mendung saja huhuhu...ye la ye la, sok makan herbalife dengan teratur ek ruby..kalau tokwan tau berat aku maintain ja, sure dia gelak2 kambing kat aku huhuhu...

Mencinya...... @@

Monday, October 26, 2009

Cabaran

hurmmmm.....ada seseorang mencabar aku utk kurus...yang pastinya bukan tokwan, sbb dia dh fed up dengan hangat2 najis ayam ja ahahaha....

so bulan 12 ada due date aku tuk aku nmpk lebih kurus dari sekarang..napa bulan 12? lor xkan bulan 11 kot, dah nk masuk bulan 11 dh pun ni, lagi 5 hari ja ni kan kan kan ^^...

Pilih bulan 12, bukan la sebab aku nk tunang ke, no no no...xla....xtau bila pun nk tunang, hanya merancang, Tuhan menentukan ceeeeewah...

So pepagi Isnin yang sangat blues ni, aku berazam tuk makan herbalife, mengikut cara pemakanan yang teratur iaitu 2 and 1....2 = herbalife meal (luch n dinner) , 1 = normal meal (breakfast)..xpaham? xyah la terang penat2 hehehe...

So banyak la makanan yang aku bawak, so tgh hari memang xmo makan nasik dah...cukup la dgn protien yg ada dan minum air kan....

Sekali sampai kt opis, bukan herbalife yang aku bawak, taaaaaaaaaaaaaaaaaapi, gula pasir...aaaaaaaaaaa mcm na leh careless ni? tu la, letak lagi gula lam bekas herbalife, kan dah salah bawak aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

Mcm na lunch aku ek? pagi dah mkn sandwich berkhasiat, lunch?? buah je la kot kan...ptg herbalife...ok la tuh.....

Target kurus 56 kg aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

update : xjadi bulan 12, so bulan satu la plak hehehe...yeeeay ada masa tuk kuruskan bebtul nih
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...