Tuesday, October 5, 2010

Makanan Awet Muda

Ok, kali ni aku nk tulis pasal tips kesihatan lak yer..artikel ni di cedok oleh majalah harmoni, oleh Zalifah Abdullah...so aku nk kongsi la yang baik untuk semua kan...

umuq aku lagi 4 tahun dah nk masuk alam 30an...tolak 7 bulan lagi 3 tahun la nk masuk 30an...so, untuk mengekalkan awet muda, pemakanan kita sangat la penting...

Minyak zaitun - Minyak zaitun mengandungi polyphenols, sejenis antioksidan yang berupaya untuk mencegah penyakit akibat penuaan. Lemak tidak tepu di dalamnya turun ampuh dalam menurunkan risiko penyakit jantung dan kanser.  


Ikan - ikan mengandungi lemak omega 3 yang ampuh dalam menurunkan kolestrol dan penyumbatan dalam pembuluh darah serta pencegah keabnormalan jantung.

Yogurt - yogurt memiliki bakteria baik yang pertahankan kesihatan perncernaa serta mengurangkan risiko penyakit usus berkaitan usia. ia juga kaya kalsium yang mencegah osteoporosis.


 Kekacang - vitamin, mineral, zat phytochemical dan antioksidan terkandung di dalam kekacang. malah kacang juga kaya lemak tidak tepu yang menawarkan manfaat serupa dengan minyak zaitun.


Blueberry - peneliti dari Jean Mayer Human Nutrition Research center mendapati bluberry berupaya mengurangkan peradangan atau inflamasi dan kerosakan oksidatif yang berkaitan dengan penurunan daya ingatan dan kemampuan motorik di usia tua.

Anggur - anggur merah mengandungi resveratrol yang melindungi diri daripada penyakit jantung dan diabetis


(sumber gambar semuanya dari google )

Coklat - kaya dengan flavanols, antioksidan yang dapat membantu melancarkan peredaran darah sekaligus mengurangkan risiko untuk menghidap penyakit diabetis, darah tinggi, demensia dan penyakit ginjal.
    So kita dah tau kan makanan apa yang boleh mengekalkan awet muda, so takat ni, aku nk makan banyak ikan hehehe...disamping ada omega 3, dia juga mengandungi protien yang membantu untuk menguruskan badan yeeehaaa ^^

    Anda buat, anda dapat!!

    0 orang yang tak busy ^^:

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...