Wednesday, November 24, 2010

Jalan-jalan Melaka Bandaraya Bersejarah

Amaran !! Entry ini sangat panjang..sila sediakan eye's drop supaya mata tidak kering dan sediakan air takut nanti dahaga..kalau malas baca, tekan x terus, xpa lana x marah agagaga =D

Aktiviti berjalan-jalan ini berlaku pada hari Jumaat bersamaan 19 hb 11..bukan apa, letak tarikh senang nanti nk crita kt anak cucu hekhekhek ^^...

Malam sebelumnya, aku dah bertanyakan pada hubby, dia mengeluh sakit pinggang sebab asek mengadap laptop seharian di rumah bermain game FB saja..so aku mengajak hubby untuk keluar berjalan-jalan menghirup udara segar..aku bagi pilihan sama ada nak ke IKEA atau ke melaka..dah tentu dia jawab melaka, sebab dia kata IKEA boring..dasar lelaki memang tak suka window shopping huhuhu...

aktiviti itu aku sangkakan hampir tidak menjadi disebabkan malam sebelumnya aku tdoq pukul 4 pagi gara-gara melayan shah rukh khan di dalam cerita My Name is Khan ahaha...selepas maghrib tu, selepas baca yasin, gara-gara nk tunggu masuk waktu Isyak, aku tertidoq..hubby syok saja dok surf internet tanpa gangguan aku....lama juga aku tdoq, agaknya letih mengemas rumah dan memasak kot huhuhu...

Aku terjaga dah pukul 11 malam..hubby siap buat nescafe sendiri, eh eh punya la xmo ganggu aku tdoq kan, boleh je dia buat sendiri hehehe...so bila aku dah jaga, kami mcm take turn lak, hubby tdoq aku lak berjaga main game FB ahahaha..tu yang boleh tdoq lambat...

Dah sah2 di pagi jumaat bangun lambat huhuhu (apa la budak dua orang ni huhuhu)..so pas buatkan santapan tuk hubby (masa tu dalam kul 11 pagi dah) aku ingatkan xjadi nk g melaka..hubby suh aku cepat2 siap...pastu baru teringat yang hari itu adalah hari jumaat...so dalam pukul 1 aku g hantar hubby g semayang jumaat dulu (ye la, hubby mana tau masjid kt area cni, kena la hantarkan ^^)

Kira-kira dalam pukul 2 petang kami bertolak dari tol sungai besi menuju ke Melaka..yeeha Melaka, here we come!! ^^

Aku bukan apa, xcited sangat nk pi Melaka sebab melaka adalah tempat aku menimba ilmu..aku pun xangka boleh belajar sampai ke melaka...dulu kecik-kecik nak sangat ikut rombongan sekolah ke melaka, tapi abah xbagi, so aku berazam untuk belajaq bersungguh-sungguh, nanti dh keja leh pi mana yang kita suka, itu la yang abah aku bgtau aku dulu..see abah, cek la ni bukan takat belajaq di melaka, tapi keja di KL dah huhuhu..ok2, jangan melalut lagi ya ruby ahahaha...

Sepanjang perjalanan, aku yang drive, hubby kalau dia tak tau jalan, dia memang malas nk drive, aku pun malas nk jadi co pilot dia hehehe...sepanjang perjalanan, lagu Maher Zain mengiringi perjalanan kami..dok la kami bernasyed di dalam baby blue tuh hehehe..

Kami sampai di tol ayer keroh dalam pukul 3 ptg lebih2..sejam ja kan...xdak la aku bawak laju pun, tapi boleh la hehehe...pastu aku bawak hubby ronda2 tempat aku study dulu..rasanya dak xguna lagi kot kt ctu, semua dah guna kampus tetap di Durian Tunggal..terus kami ke Banda Hilir di mana ctu terletaknya bandaraya Melaka..Sampai saja di area kota A Famosa, berdesup aku parking kt ctu...ala yang dekat dengan balai polis melaka tuh...nak pi berjalan tempat2 bersejarah dekat saja...so tempat yang kami singgah dulu adalah di St Paul...
Pemandangan di belakang aku ini adalah St Paul ya (temban kan aku? moral of the story jgn bangun lewat2 sgt, nnt menembamkan pipi hahaha)...aku heran dan  pelik napa hubby mcm xberapa mau amek gambar? dah turun sampai ke bawah, baru hubby bgtau, dia rasa xselesa dok kt st paul tu..patut la cepat ja dia nk turun..aku lak membebel kt dia, kalau setakat nk lalu ja biaq xpayah datang ahahaha..pas pada tu baru aku say sorry kt dia...bukan dia nk bisik bgtau aku..len kali sms yer abg, sms kita sama kita free je pun kan ahahahaha..

pastu kami turun bergambar di kota A Famosa lak....
This pic taken by him...pandai la abg amek angle ni heeee~~~
And this pic taken by me..sorry, pelancong jepun tu kaco la huhuhu...



Old scool x? heehehe

Pastu kami pun berjalan-jalan menuju ke arah muzium samudera...beria-ia ja hubby nk kesana..sekali bila dia ajak aku masuk, aku kata dah masuk la bulan lepas, kalau dia nk masuk aku masuk la...sekali dia pun dh penah masuk ahahaha...so benda yang sama saja dalam tu...kami ambil keputusan tuk bergambar di luar ni saja...


Pastu hubby teringin sangat nak naik menara taming sari, so i'am hehehe...menara tu baru ja lagi buat...masa aku dah abeh belajaq, xsiap lagi baru dalam pembikinan...nk naik menara  tuh cuma bayar RM10 saja..tapi aku rasa kalau kenakan RM5 pun dah berbaloi la huhuhu..



Awal Ashaari?? muahehehehe

Naik menara ni, tinggi 80 meter dari darat..so sapa yang gayat tu xyah la naik yer hehehe...dari atas ni boleh nampak pemandangan bandaraya melaka...kecik je kan melaka ni...nampak laut...laut pun dah kena tambak...no wonder la pada suatu masa dulu melaka menjadi tempat paling strategi untuk perlabuhan kapal-kapal pedagang di sebabkan lautnya yang dalam,ceeewah cita pasal sejarah lak hehehehe....

Him
 
Her

Melaka memang pesat membangun..macam2 bangunan dah ada...latest shopping kompleks ialah Dataran Pahlawan la...tapi sayangnya, shopping kompleks besaq, tempat untuk solat kecik..dah tu susah nk pegi amek air sembahyang..g amek di toilet ja...itu yang aku tak puas hati...better pegi masjid la kalau nk solat, kemudahan lengkap....
Pas dah penat berjalan, hubby lapaq la plak...bukan hubby ja, aku pun hewhewhew...ye la, kt umah makan megi spegethi ja hehehe...hubby kata nk makan ketam goreng lada...ermmm aku terlintas ikan bakar kt Umbai ja..penah pi dulu dengan member-member masa study, tapi xtau lak aku kt area mana..ye la dulu kan follow je, member bawak, follow je ahahaha...

call opismate aku tuk mengesahkan tempat tu di mana...pastu GPS hp hubby lak xmo nk dapat signal...benti dulu di tepi jalan sampai dapat signal GPS...akhirnya, berpandukan GPS Nokia Xpress Music 5880, maka sampai la kami di Perkampungan Ikan Bakar Pernu Umbai...aku tak tau mana satu kedai yang besh...so kami redah je la....nasib baik sedap nyum nyum ^^

antara makanan yang di order adalah ikan bakar,(cili kicap tu memang besh), ketam masak black paper(ketam ni smpi hubby dok teringat2 ^^), sayur kailan masak sos tiram, dan sotong goreng tepung..rupa2nya kena order nasi gak, kami punya la tunggu awat nasi xsampai2 lagi, rupa2nya kena cakap ahahaha...depa ni pun agak2 la kan, xkan nk makan lauk saja, mesti la ada nasi ahahaha.Total dalam RM42...murah ke mahal? ok la kot kan.....
Kami bertolak pulang ke KL dalam pulu 9 malam dan safely arrived pada pukul 10 malam...Alhamdulillah, sepanjang perjalanan xdak apa2 kejadian yang buruk terjadi..Masa balik hubby lak yang drive...dok dalam baby blue tuh dengar lagu Maher Zain lagi, tapi hubby dok translate dalam bahasa melayu lak, ahaha lwak la my sayang ni hehehe....
Klah dah penat aku menaip cerita ni...ha satu lagi, kalau pi Melaka ni, nk parking sila beli kupon yer...tak pun parking kt tempat yang berbayar...aku dah kena saman dari MBMB sebab xdak kupon adeeeh la...ke nk buat dek saja? hehehe...

So sapa yang tak penah sampai ke Melaka, u should try to come and enjoy the city of history...bagi aku, aku suka Melaka ^^ sebab dia havoc tapi x serabut macam di KL hehehe....

Ok, thanks for reading ^^

6 orang yang tak busy ^^:

Redbloodsnow said...

teringin nk gi melaka yunk.tp bile lah ea...sobsobosb. zie nih lom pnah lg kuar dr kuching skrg taw...heee heee :P

Whoopz said...

Encik hubby sedara ngan awal ashaari ke? Ada gaya sket2 mcm awal..

LanaBusyBee said...

hi zie ^^ thanks for drop by :)..lana lak xpenah g kuching ni, jom kita tukaq dua hehe

LanaBusyBee said...

whoopz : tq to u for drop by my blog ^^...OMG, xde la ahaha, klu dia tgk komen whoopz ni sure bertambah kembang la hidung dia..

ekceli, lana peminat awal, dah tau mmg xkan dpt kawan dgn awal, so tu yg leh berkenan kt hubby ni hehehe

Alida Ali said...

awat muka pedot tgk makanan mcm tak bernafsu je hehhee...

LanaBusyBee said...

kak ida : muahaha dia penat dok tunggu nasik xsampai2 lagi tu muka mcm tu ja ahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...