Saturday, August 11, 2012

Pepijat oh pepijat : episod 2, cara pling berkesan mengatasi pepijat

ok sambungan daripada entry semalam..(sorry byk typo, sebab menaip guna hp saja,so faham2 la yer hihihi)

lepas semalaman hubby xleh tdoq sebab dok terjaga ja, pagi jumaat tu (jumaat minggu lepas 3hb 8), kami mmg geram sangat2 dah ni,sebab dok ada lagi pepijat ni

masa bangun pagi tu, aku dok diskus2 dgn hubby, kita kena buat macam ni blablablabla, pepijat baru menetas warna putih kecik2 macam kutu la blablabla....sekali, aik ada sekoq pepijat dekat baju yang aku gantung dalam bilik...hah lepas tu apa lagi, aku bgtau mak nak rebus suma2 baju yang gantung dalam bilik...mak pun keluaqkan la periuk besaq dia..rupa2nya ada lagi telur2 dekat pelipat bantal2  tu eeeeeeee....

kami keluarkan semua katil2, tilam,kosongkan bilik,almari suma keluarkan dari bilik...pastu hubby pi kedai racun dan beli racun anai-anai..pastu sembur pada tilam,katil bilik suma...busuknya ya Rabbi...sakit kepala aku...

malam tu aku pi jumpa kezen aku, sebelah umah ja hahaha...aku bgtau yg dah buat macam2 tapi ada lagi...dia kata, siram dengan air panas ja...siap nk tolong aku siram skarang gak hahaha...rilex la ikah, tunggu siang esok lah hahahaha...

esoknya hari sabtu kami mulakan misi menjirus tilam dan katil...bukan tepi2 pelipat katil ja,seluruh tilam tu hahaha...berjug-jug gak la dok jerang air kan....pastu jemur biar sampai kering...

malam tu gak kami sekeluarga dapat berita yang tok kami dah kembali ke rahmatullah, al-Fatihah utk tok Saadiah =( maka, pukul 12 malam, kakak aku dari kl, adik dari jeli pakat bertolk balik kampung...rumah dah la macam tongkang pecah hahaha....

esoknya pagi ahad, sebelum pi rumah tok, kami jemur dulu tilam tu..bagi kering bebetul....malam tu xberani lagi nk letak tilam kt katil..tengok, betapa rumitnya kan nk menghapuskan pepijat ni..

dalam masa tu baru la terpikiaq, ni gara-gara pi kebun,pastu tak mandi dok landing2 atas katil la ni...haaa kan dan kena...abah kata, selama mai ni, rumah kita tak penah ada pepijat aih...hang bawak balik dari kl kot, kata abah hahaha...maybe dari pi kebun la aku rasa...sebelum pi kebun xdak apa2 pun kan...

isnin tu aku pi cosway, daftar jadi ahli dan beli barang sekali...dok sembang2 dgn member aku yang keja kt cosway tu, dia pun penah kena...dia kata guna co-go dari cni dan daun durian belanda ja...pastu aku tanya ada x produk cosway yg mcm co-go tu? Dia rekemenkan landshield, (nanti aku update gambar ek)...pastu aku beli gak insect spray serta odour eliminator, nak bagi buang busuk bilik tu (sebab racun)...

balik rumah ja terus aku sembur2 pada katil dan tilam, kat dinding suma2 lah...pastu pasang cadar...malam tu tdoq, still fobia lagi...seyes memang fobia kot....klu aku upload gambar kaki aku,sure geli,tapi tak leh la,aurat hehehe....

Alhamdulillah, akhirnya kami boleh tdoq dengan amannya hehehe....

tips untuk menghapuskan pepijat, senang sangat2 xyah beli racun bagai pun, HANYA GUNA AIR PANAS SAJA!!!!..sep dah duit tak yah beli tilam baru yeaaaaay...nak raya2 ni, nak pakai duit banyak, tak pasai2 lari bajet lak kan huhuhu...

so bolehlah cuba tips ni ek ^^...bebaskan dirimu dari pepijat eeeeeeeeeee

18 orang yang tak busy ^^:

emma marini said...

ganaih gak menatang ni kan, payah nak mampuih

Cik Da said...

salam lana....betul ke dengan curah air panas boleh hilang...

Anonymous said...

kak... sekarang rumah sy diserang pepijat.. dr 1 bilik ke bilik sebelah.. skrg dah pergi kt ruang tamu.. kalau cara senang guna air panas, cm mane kalau dekat dinding? almari? tq kak :)

scha heyrissa said...

kak... kalau kt dinding and almari mcm mane nk hilang kn?

LanaBusyBee said...

scha heyrissa : klu kt dinding dan almari, jalan termudah memang jirus ja air panas tu...sayang ka, xsayang lain cerita hehehe...sebab geram dengan pepijat tu lagi membara kot kan ^^...so gunalah air panas, natural tanpa bahan yang berbahaya, bahaya bila kena air panas la, so hati-hati :)

Qaiza said...

ada masalah pepijat, boleh layari http://qaizashop.blogspot.com/2013/06/masalah-pepijat-di-rumah.html

hana said...

Rumah saya pun terkene serangan pepijat ni. Da dekat 6 bulan bnd ni sampai jd stress. Kaki saya habis berparut. Bila gatal, best je garu tp bila da berparut tu yang paling stress. Sampai asyik menangis. Dan sampai skrg jugak la saya fikir dua tiga kali je bila nak tidur even nak baring siang siang buta pun takut jugak. Benda ni menyebabkan saya tak boleh tidur malam, asyik terfikir fikir je sbb da lama sgt. Saya da buntu, mati akal semua. Menangis je bila gatal ni tak hilang hilang. Kaki makin teruk. Nak simbah air panas, rumah saya kecik. Barang byk pulak. Tolong saya kak. Ada tak cara lain? Saya da sampai satu tahap rasa nak pindah rumah sbb da tak tahan sgt dgn binatang puaka ni

Unknown said...

Gune cecair serai wangi dan sembur satu rumah lebih2 lagi kat fabrik in shaa allah pijat lari... ade jual kat pasaraya giant... biasanye cecair serai wangi ni ade kat bahagian racun serangga.. cubalah dulu..

Unknown said...

Salam akak... sy dah guna byk cara utk bunuh pijat ni.. still jr ada.. malahn makin banyak

Unknown said...

Hubungi kami jika anda mengalami masalah dengan pepijat kami pakar dalam membasmi pepijat 01117557442 call atau whatsapp

ana said...

Try pkai bio-d anti bed bug..beli on9 murah siket bru 29 rggit..klau kt farmasi mahal 50 lebeh..

Unknown said...

Mcm mna nk beli on9 kak

Unknown said...

Terus pergi Plaza Mont kiara block b floor 7 unit 7...situ ade jual bed bug bio d

Unknown said...

Rumah saya pun, alami benda yg sama. Stress sgt. Hrap sy sorg nk kmas blik. Yg lain. Entah laa. Mcmmne nk hilngk pepijat ni.

Unknown said...

Cara paling berkesan serang lubuk dan sarang dia sampai dia pupus mesti rajin buat dan cari dalam sebulan dua tiada lagi pijat dirumah anda

Unknown said...

Cara paling berkesan serang lubuk dan sarang dia sampai dia pupus mesti rajin buat dan cari dalam sebulan dua tiada lagi pijat dirumah anda

Unknown said...

Cara paling berkesan serang lubuk dan sarang dia sampai dia pupus mesti rajin buat dan cari dalam sebulan dua tiada lagi pijat dirumah anda

Zaiyumi maizura said...

Rumah sya pun skrng bnyk pepijat nii suami pun dh naik merah" bdan gatal dh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...