Sunday, April 5, 2009

Chengeng!!


Chengeng??menatang apa tu??? ahahaha, chengeng tu suka teriak a.k.a nangis ..sket-sket nk nangis...benda ni jadi kt aku seminggu dua ni ahahaha...pasaipa?? aku pun xtau huhuhu...

bila aku jelez ja aku nangis....
bila aku geram aku nangis...
bila aku sensitif aku nangis....
tengok videoclip sedih sket aku nangis...
bila aku rasa menyesal aku nangis...
akak aku bagi nasihat sket, aku nangis...
dapat berita abah aku xcident, aku nangis... (nasib baik abah xdak apa2 pun)
bila aku mintak maaf kt pdot, aku nangis.... <-----padahal xde wat salah apa2 pun huhuhu main game xde geng nak leveling, aku nangis... (* nangis aku tu tak la beria-ia sangat, kuar air mata menitis mcm tuh jer ahahaha) argghhhhh napa mcm ni? aku tak paham la......bkn ruby la kalau asek nangis jer ni...ruby tak mcm ni!!! aaaaaaaaaaa then, dlm dok google, aku terjumpa artikel ni dar blog saudara ni

"Menangis baik untuk kesihatan"
Owh, rupa-rupanya aku nk sehat ahahahaha

Ketika kita dihadapi oleh berbagai masalah yang membuat kepala kita pusing, adalah wajar jika kita membutuhkan seseorang (aaaaaa pdot) untuk berbagi. Selain bisa merasa lebih lega, mungkin saja ia bisa membantu kita memberikan solusi. Tetapi sering pula kita mengalami kesulitan mengungkapkannya, dan alih-alih yang muncul adalah air mata atau menangis.

Menurut Dr William Frey dari Minnesota, menangis dapat membuat seseorang merasa lebih baik karena air mata yang keluar berfungsi menghapus ketegangan syaraf pada tubuh, yang salah satu penyebabnya adakah stres, karena terbeban masalah. Air mata itu sendiri sebenarnya terbagi dua :

1. Air mata iritasi, air mata yang keluar karena ada benda asing yang masuk ke mata.

2. Air mata emosional, air mata yang keluar karena dorongan emosi atau perasaan. <-----yang aku alami sekarang

Jika stress dianalogikan seperti racun, maka jika tidak dikeluarkan dari tubuh akan menurunkan sistem kekebalan tubuh dan proses biologis lainnya. Proses pengeluaran racun dari dalam tubuh biasanya adalah ketika kita berkeringat dan menangis. Selain melegakan, menangis itupun sehat. menangis adlh obat stres paling murah, jd keluarkanlah semua perasaan dengan tangisan. Allah menciptakan manusia dengan asesoris “menangis”, mungkin karena itu adalah salah satu cara mengobati penyakit hati manusia, jadi menangislah jika ingin menangis. Jadi menangis bukanlah berarti cengeng, tidak dewasa tapi sikap kita swktu itu mmbuat bebas.

Alasan lain kenapa orang merasa lebih baik menangis saat emosional adalah karena air mata yang keluar mengandung lebih banyak protein termasuk hormon penyebab stress. Dengan aktivitas menangis ini, air mata yang keluar akan menstimulasikan produksi hormon endorphin, sehingga muncullah rasa lebih baik pada diri kita.

Menyadari fungsi airmata, tak heran para psikolog merekomendasikan ‘menangis’ sebagai langkah awal untuk memulai penyembuhan stress Anda. Jadi jika memang Anda merasa tidak sanggup menahannya, menangislah…itu akan melegakan Anda!

tidak ada yang salah dengan menangis, jika itu dapat melegakan hati.

so kesimpulan yang aku dapat di sini ialah, aku stress sebenarnya ....ahaha memang pun huhuhuhuu

6 orang yang tak busy ^^:

Mohd Naim said...

org yg xpernah menangis itu ialah org yg keraw hatinya...

Nabi dan para sahabat selalu menangis di waktu malam memohon keampunan Allah..

an2raya said...

tereyau jeeee

nedy said...

yg pic nanges tuh..ko ke model nyer...??

LanaBusyBee said...

naim : a'a kan, betul tu...tapi aku sensitif sgt la lately nih...

fazrin : erk..ni komen ke spam ni ek?hehehe

Nedy : xla, bukan pic aku, kening aku kan lebat lagi dari tuh hehehe

Warnawanie said...

wanie pun tgh stressss

asyik nangis ajer

LanaBusyBee said...

wanie: wanie napa nagis2 ni? stress ek? xpe2 nangis jer, tapi jgn selalu tau..ruby dh ok dah pas nagis seminggu hehehe

Post a Comment

Please give ur comment ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...