Wednesday, August 13, 2014

Angin dalam badan selepas bersalin

Selamat hari raya buat pembaca blog lanabusybee...still dlm bulan raya kan?hewhew...tudia,punya la lama xupdate blog, nama pun blog busybee hahaha...bukan apa,busy dengan tugasan harian...anak pun dah masuk 6 bulan dah hahaha...

terlebih dahulu aku nk memohon maaf la yer buat semua pembaca blog aku,kot ada yg terasa hati atau tersinggung dengan aku ke kan, harap di maafkan ^^

ok berbalik pada topik, angin dalam badan?selepas bersalin? Adoi la, lepas bersalin badan dah rasa lain mcm...nak2 lagi umuq pun dah masuk 30 thn...tudia aih, mula berblog umuq baru 23 thn hahaha...

lepas bersalin ni, mcm2 pantang nak kena ikut...ada yang suruh pantang laksa selama 1 tahun...atas sebab nanti angin dalam badan...xboleh minum teh, nanti angin...tapi kan, masa dalam pantang 44 hari aku ikut lah,tapi dah anak 6 bulan ni aku bedal jugak hahaha...antaranya laksa miahaha...ok uji utk badan sendiri...Alhamdulillah,laksa ok dengan badan aku...mayb jugak laksa yang dibuat sendiri,so xberangin sangat....taaaapiiiii....

aku xboleh dengan kuey teow uhuk...2 hari lepas aku mkn kuey teow sup, mkn kul 9 mlm, kul 12 tu dh xsedap badan...nak kalih badan sendiri pun sakit...sakit kt pinggang tu...dengan kaki seram sejuknya...nk tdoq,kena lumuq gak minyak panas,aku pki minyak krim susu kambing..ok sket...bangun pagi still tak best,terus call bidan yang urut aku,set nk urut,nasib baik dia free...so berurut la aku,last masa dalam pantang tu la...sekali hambek, memang banyak angin hahaha...terus ringan badan, Alhamdulillah....

so aku kena pantang dari makan kueyteow la gamaknyaaa...haritu mkn kuey teow goreng ok ja, mayb yg aku mkn baru ni dia xcelur kot kan huhuhu....

satu lagi benda berangin,PETAI!! Hahaha...aku ada makan sambal tumis petai dengan udang masa bulan puasa...weh, mana leh tahan, sedap tu, sekali hambek, seminggu badan berangin siap dengan cirit birit muntah suma cukup wakaka,..

lain2 makanan berangin yang aku tak berani sentuh lagi,buah cempedak,nangka,kobih...apa lagi ek,tapi petai tu mkn gak hahaha, tak tahan daulat wakaka...

so betul la kan org tua2 xbagi mkn nasik yang sejuk,pastu perangat balik, sbb nanti badan jadi berangin...barulah aku faham masa dalam pantang kena makan nasi yg baru di masak, bkn nasik perangat....

so apa pengalaman korang?meh ler share ^^

1 orang yang tak busy ^^:

Eita Pengedar Set Bersalin Shaklee said...

ohhh baru tau kuey teow pun berangin yer...ni masa pantang dulu ok, tapi kalah dengan mee kuning tu..huhuhuhu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...