Tuesday, January 3, 2012

Beg Sekolah yang membebankan???

Isu yang tak berkesudahan kaaan...teringat anak sedara saya, beg sekolah dia penuh dengan buku...ada juga saya bertanyakan pada dia, ni bawak buku ikut jadual tak? Dia kata ikut...bila tengok dalam beg, banyaknya buku...kalau matapelajaran bahasa melayu, dah ada dua buku teks, satu buku pemahaman, satu lagi buku latihan...hurmmm....


Saya bukan apa...kesian kot dekat budak2 yang pi sekolah bawak beg berat2..bila blik rumah dah petang (bagi yang sesi petang), pukul 8.30 malam dah tertdo letih...


Zaman saya dulu tahun 90an, bawak beg sekolah, rasanya xde la berat pun...salah satu faktornya kertas buku teks yang digunakan tu, dulu kertas buku teks yang kaler kuning tu, perasan tak? Yang bila kita nk tulis dengan pensil susah nak lekat ,aaan...ha kertas mcm tu,memang akan nampak buku teks tu tebal, tapi ringan sebenarnya...berbanding dgn kertas yang digunakan buku teks sekrg ni...


So untuk mengurangkan masalah yang akan mengakibatkan kesan jangka panjang pada budak2 nanti,


1. sekolah atau KPM wajib memberi almari ataupun rak di setiap kelas...Boleh la murid2 tgl buku untuk mata pelajaran esok, bagi tiada subjek esok, boleh la bawak balik kaaan...


2. Buku teks digital...klu guna buku teks digital, cthnya bawa tablet pad ke kan, waaah canggihnya...tak mustahil kan...tapi mungkin akan menelan belanja yang mahal...mana nak kena program buku teks dalam bntum digital lagi,dah sah2 kos semua tu kan...


Apa pulak cadangan korang???


Published with Blogger-droid v2.0.2

4 orang yang tak busy ^^:

Princess of Sun said...

hihihi. betul buku2 skang mmg berat.. dulu masa sek saya dulu.. setiap orang wajib beli locker kecik.. utk letak buku teks.. locker tu kena tinggal kat kelas la.. so, kunci la kalau takut hilang.. huhu...tatau la sek saya masih buat bende ni ker tak...

Mohd Naim said...

buku teks digital tak lah mahal sangat..kalau tengok yg India punya nie :

http://www.reuters.com/article/2011/10/05/us-india-tablet-idUSTRE7940YV20111005

dalam USD60, convert ke ringgit dalam RM200

sebuah buku teks katakan berharga RM20, 5 subjek dah RM 100, tu baru buku teks, kalau buku latihan lagi..lagi RM100..

dalam 1 tablet tu boleh sumbat semua buku...jimat dan canggih..

Emma said...

Anak I memang daddy dia yang angkat beg tu sampai dalam kelas, time balik dia heret je beg tu turun tangga, gedegung gedegang bunyinya, tau dah mesti mamat ni yang turun dari kelas..hahahah, walaupun ikut jadual buku tetap banyak, nak pula yang straight terus sekolah agama dari jam 8 hingga 4.00 petang..huhu bengkok lah budak2 ni. Sekolah dia memang ada locker sorang satu tapi tetap sama bawa buku banyak...sungguhlah tak paham...

icha fariha said...

standard la beg berat.. ingat lu zmn skola rendah bawak bku byak3.. bila msuk skola menengah dh cerdok cikit.. tnggai bku bwah meja.. ngeee

p/s: kak atun blog archive da kt bwa entry .. hehehee

Post a Comment

Please give ur comment ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...