Friday, September 25, 2015

Dugaan 2015

Salam aidiladha...Ya Allah lamanya aku xupdate blog, rasa rindu jugak nk berblogging mcm dulu....kalau aku update ada x org nk baca? Hehehe...kadang2 tak boleh nk tulis panjang2 dalam facebook ataupun instagram, sbb feel tu kureng hehehe....

Aku anggap tahun 2015, adalah tahun yang mencabar, dari segi mental dan juga emosi...awal tahun bulan 1, mak aku kena operate, start sakit teruk 25 hb 12, masa kenduri 3 pasangan sepupuku....ada batu dalam hempedu mak...mmg operate buang ja la, sekali dgn hempedu....tgh2 bln 1, fathia plak admit, sbb tarik dan pneumonia....mmg bg pengajaran sangat kat aku dan husband.... dan sekrang, 20 september baru ni, adik bongsu aku plak, kena tahan wad sbb kencing manis, time tu 25.9 bacaan gula dia huhuhu....

Adik aku tu, baru 21 tahun, remaja lagi...doc sahkan diabetis type 1 la...skrg ni dia masih di wad, beraya dgn mak abah dan adik aku yg no 3 tu...macam mana boleh kena kencing manis pada umur muda ni? Puncanya aku rasa la dari pemerhatian aku air bergas dan 3 in 1...yg lain tak tau nak kata....dan adik aku tu, bkn gemok pun, kalau dia waktu sehat berat dia 38 saja, skrg ni berat dia 31 kg huhuhuhu...so jangan anggap kalau kurus tak kena kencing manis, boleh makan apa saja, nop, silap sebenarnya....kencing manis tak mengenal kurus atau gemok, tua atau muda, semua berpotensi kena....

Sekarang adik aku dalam pantauan di wad, di beri insulin, darah naik turun, kalau stop insulin 27 bacaan gula dia....ngeri2..pasni aku pun kena beringat, no more air gas, sekali skala teringin sangat boleh, tapi selagi boleh elak, kita elak la kan.....masa aku pregnant dulu aku boleh ja control xminum air bergas, so rasanya pasaipa skrg tak boleh kan? Jangan diikutkan sgt nafsu tu kaaan...

Aku jadi takut, terus konsisten makan shaklee hahaha, ntah apa2 ja kan aku ni....

Dugaan raya aidiladha, turn kami beraya ramai2 kt umah mak abah, sekali jadi mcm ni, mak abah kt kelantan, kami redha ja..kakak aku plak nk buat korban dan aqiqah sabtu ni, so terpaksalah balik kedah, walaupun mertua dia kt kelantan, tp dah nk buat korban dan aqiqah, kena la balik kedah jugak....rasa lain sangat huhuhu....moga urusan kami sekeluarga di permudahkan segalanya.....awaaa, kak tun doakan hg cepat sembuh naaaa....pasni jagalah makan, bkn beerti hg kurus hg boleh mkn apa saja, kesannya jadi mcm ni la huhuhu....

1 orang yang tak busy ^^:

Cik Da said...

salam.... pelbagai dugaan yang allah nak uji umatnya harap bersabar dengan dugaan allah ini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...