Monday, July 13, 2009

Mari2 kita kongsi bersama-sama ^^

ahahaha...ntah apa2 jer tajuk entry aku nih ...aku xtau nk tulis tajuk apa sebenarnya...

sekarang aku tengah ada mood untuk membaca...terjumpa buku ni kt meja fendy tadi, tajuk buku tuh "Rancang Hidup. Rancang Wang"- (tulisan kecik kt bawah dia) Sesuai untuk umur 40 tahun ke bawah...so sapa yang dh 40 tahun ke atas, memang x sesuai dah la hehehe....Pengarang buku ni Hamdy nama dia...aku leh tertarik nak baca, sbb content dlm buku ni, ringkas dan bersahaja...besh ja...xsarat dan mudah di fahami...

sebenarnya, aku ni bersemngat untuk menyimpan duit dan memiliki asset...tapi lum tercapai lagi misi tuh huhuhu...mayb buku ni dapat membantu...apa2 je bahan bacaan dan nasihat yang boleh membantu kan...tapi nk menyimpan pun, aku xnak la jadi sampai di labelkan seorang "kedekut"..xmo, aku x macam tu...sbb aku x kedekut la, hujung minggu aku akan balik umah akak aku, belanja anak2 sedara aku hehehe...kadang2 mak bapak dia pun aku belanja...xkisah la, janji aku dan mereka happy....

so sekarang, aku akan kongsi bersama2 para blogger yang lain....
NASIHAT-NASIHAT AZIZI ALI ( korang kenal x azizi ali tu sapa?) aaaaih, rugi x kenal dia tau ..google cepat nama dia..
  • Tumpukan pada yang utama (hurm aku tumpu gak, kekadng tak gak, tambah2 keja tuh, tapi kalau kerja yang aku minat, memang aku tumpu..tapi kalau duit, ssh nk disiplin diri huhuhu)
  • Enjoy apa yang ada ( ya aku enjoy apa yang ada...kekdang,pikir banyak kali, perlu ke tak ek nk beli suma benda ni??)
  • Ubah suai rumah secara berpatutan( lum ada umah lagi...)
  • Elak aksesori kereta (a'a, kadang2 aku jeles tgk keta yang di ubah suai, jadi cantik siooot, tapi buat apa aku nk buang RM300 hanya tuk tempah plat no??,kepuasan?? RM300 bayar ptptn lagi besh, setelkan hutang)
  • beli satu level ke bawah daripada kemampuan hari ini (tu la, kekadang mcm nk berlagak beli yang mahal,bila pikir balik, buat apa beli mahal2, bukan orang tanya pun mahal ke x? kan kan kan)
  • hati-hati dengan kad kredit (aaaaa nyesal la pakai kad kredit...tapi kadang2 , rasa dia sangat membantu, 50-50 la)
  • beli yang berkualiti (sudah semestinya, tapi harga pun kena tengok gak..ada gak kan yang murah, tapi berkualiti, kan kan kan)
  • Jangan kejar fesyen (ala, nnt kata x up 2 date lak, tapi penting ke semua tu?? janji cantik dah la kan)
  • kurangkan dan pendekkan panggilan telefon ( xleh la kot nak kurang, tapi bijak la menanganinya, cthnya pki plan 1 +5 berbaloi baloi hehehe)
  • pergi membeli-belah dengan perut yang kenyang (ni yang maslah, mesti shoping time lapar..okeyh2, len kali mkn dulu kt umah, xdak la nk beli memcam makanan kan)
  • Guna toiletries dan alat solet yang murah (aku pki silky girl, murah la tu kan..pki perfume Bvlgari pun, 2 kali bayar kt akak aku, tu pun kena paksa beli ahahaha)
  • guna peralatan senaman yang rendah harga (a'a, beli mahal2 xpakai pun...hangat2 taik ayam jer huhuhu...sekarang dok beli cd jer..harap2 la rajin pasni.,..kata nk kurus kan heheh)
  • elakkan TV mail order (xde guna ni)
  • Gunakan on-line banking ( uish, pas tit tot jer, gaji masuk, terus on-line banking bayar hutang..komited tau hehehe <---- ye la, pasni xyah penin nk pikir hutang dah kan hehehehe)
So macam na?? xde la suh jadi mcm seorang yang kedekut kan....bergaya tapi poket kosong pun buat apa kan...nnt ada benda besh lagi, aku tulis kt blog lg ek...nota tuk diri aku gak ni....okeyh, nk sambung membaca lagi nih hehehe

2 orang yang tak busy ^^:

Rona Realiti said...

aha...
buku azizi ali ada 3 kat umah...
seblah laptop je...
semua pasal hartanah...

LanaBusyBee said...

waaaa..banyaknya, pinjam satu ^^...tapi pasal hartanah? hurm lana bukan ada tanah pun huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...