Saturday, March 1, 2014

Pengalaman bersalin part 4 - Last

Dah selesai semua, aku di tolak ke wad...masa tu husband baru first time tgk anak kami...rupa2nya nurse cari husband aku tak jumpa...smpi kt wad, nasib baik ia ada, time tu dah pukul 10 pagi...husband azan dan iqamatkan anak kami....kecik saja, 2.51 kg ^^

pastu aku di biarkan tidoq tanpa sebarang bantal...uuih memang lali..tgh hari tu husband mai tgk dgn mak aku semua...tapi aku jadi lali, xleh nk pikiaq or sembang apa pun, lali hahaha....

masa hari kedua (8 hb 2 - Sabtu) aku dah di benarkan untuk berjalan...supaya aliran darah dapat mengalir elok...tapi aku tak berani lagi...dok dengar anak aku menagis....doktor mai tanya aku, puan dah ok? kalau ok, saya bawak mai baby bagi minum susu puan...pastu dok berusaha bagi keluarkan susu...nasib baik la baby pandai latch...kesian gila dengan baby, suara dia sampai dah serak2, sebab nangis...aku pun rasa hiba, tiba2 jadi sensitif...

Makanan kt hospital, memang xdak pantang, bagi ja ayam utk makan...aku mkn ja la weh...tu ja yg ada...lapaq kot, tapi buah tembikai aku tak makan la, kan kembang urat ka, sejuk badan ka kan....

Masa doc mai dok buat review dia nampak baby aku mcm kuning sket...saspek ada jaundis dah la tu...alamak, mcm mana ni, kesiannya...pastu ptg tu, doc amek baby cucuk amek darah....alaa siannya baby, nagis suara dia slow ja....sebab dah hilang suara...aku pun nagis sekali, xtahan dengar dia nangis huhuhu...

9 hb 2- ahad...sepatutnya harini dah boleh balik, tapi di sebabkan nak tgk baby punya kuning ok ka x...bacaan dia 167, doc bgtau, ikutkan dah boleh balik, sebab nanti boleh buat check kuning baby kt klinik kesihatan ja...tapi aku ni ha, sebab darah tinggi, perlukan surat kebenaran doktor, balik dengan risiko tinggi...so esoknya la baru boleh balik.....

10 hb 2- Isnin- dah boleh balik rumah dah yeaaay...sakit kt perut terasa lagi...ya la, mana la aku reti nak jaga or cara2 nak jalan perut lepas operate ni kan....sampai la nurse KK yang mai kt rumah bgtau cara nak jalan semua....ptg tu gak, bawak baby pi cucuk amek darah, kuning makin naik, 197 huhuhu...

susah hati jugak la aku...kesian kt dia...so aku pun berusaha pum kan susu, letak dalam botoi...x bedung dia...kalau bedung, lagi asyik la dia lena....susukan ia dgn susu aku, tapi guna botol...lagi senang nk handle mcm tu...

so lepas pada tu, bacaan dia semakin menurun dari hari ke hari, 186, 157, 159 (naik sikit) pastu 106, dan last sekali amek darah pada 17 hb 2, jadi 68 saja...yeaaay good girl lah anak ibu ni hehehe...

kakak aku bgtau, kalau ada GDM masa mengandung, memang la ada jaundis paa baby, tambah lak, darah aku jenis o, husband aku pun o...kakak aku dulu pun ada GDM gak masa anak dia yg no 3, dan 4, padahal masa anak sulung dgn no 2 ia xdak GDM, so baby pun xdak kuning....mayb sebab tu jugak la kot kan....

Alhamdulillah, harini dah 21 hari dah...eh lupa nak bgtau, nama puteri sulung kami Fathia Raihana bt Mohd Firdaus ^^ xdak kena mengena dengan ariana rose or fathia pelakon tu tau hehehe....salah satunya memang cari huruf yang bermula dengan huruf F (firdaus) dan R (ruby), lepas tu tengok maknanya jugak ^^

sebenarnya nama ni, aku yang cari...husband aku cari nama lelaki, tapi instint aku kuat mengatakan perempuan ^^  ramai yg suggest mcm2 nama...eh tak pa lah..kami dah dapat masa 7 bulan kandungan lagi hihihi...

ok, tu ja la penglaman aku...rasa sakit tu, aku bersyukur sangat dapat rasa...semua tu pengalaman...dan Alhamdulillah baby fathia sangat senang di jaga, nak menangis beria2 tak tentu pasal, memang tak dak la...xmeragam langsung, jaga nangis nak susu, suap susu, diam terus lena...Alhamdulillah...moga jadi anak yang solehah ya Fathia Raihana ^^...

kena tunggu 3 tahun lagi lah untuk adik fathia plak...eh kata tak mo beranak dah? hahaha biasa la tu, kata ja hihihi....


0 orang yang tak busy ^^:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...