Wednesday, December 11, 2013

Darah tinggi pulak

Muahehe..macam2 kan...elok2 start cuti sekolah ja, kan banyak kenduri kawen...walaupun aku tak pi makan kenduri sebab keja (kenduri byk mkn daging), tapi balik keja, tudia aih lauk kenduri, banyaknyaaaa...mak abah aku kan masuk pakat kampung...

Start buat review bsp, tekanan darah aku jadi tinggi, 130/80..nurse pelatih tu siap amek dua kali, mayb takut aku stress tunggu turn kot...al maklumlah ramai kan...kali kedua amek, sama ja heuuw =(

Pastu masa review doktor, doktor kata bsp dah ok, terkawal, so mulai esok selang sehari, kena buat tekanan darah..ok xrasa terbeban sgt pun, sbb tak sakit hehehe...

Masa hari isnin, tgh keja, pukul 4.00 mak aku call..bgtau tok sebelah abah dah meninggal...Innalillah =((..ya Allah sedihnya aku rasa sobs sobs..tok tu yang paling rapat dgn kami sekeluarga...dan juga aku pi tgk dia masa hari ahad tu..time tu dia dah tak boleh cakap dah..telan makanan pun xboleh dah...tambah lagi sedih, anak bongsu tok, pakteh aku, ada kt bandung, trip cikgu2..padahal pakteh n makteh aku la yg dok sekali dgn tok, tapi xdan nak tgk tok masa kali terakhirnya sobs sobs =((

Hari selasa tu, sepatutnya aku kena pi buat tekanan darah, tapi aku xpi, ya la, bayangkan xcukup tdoq, dengan menangis lagi, sure lagi tinggi..Alhamdulillah tok selamat dikebumikan hari tu..semoga roh tok dicucuri rahmat Ilahi dan di tempatkan di kalangan orang yang beriman, amiiiin...

So hari khamis, nurse dah call, suh pi buat tekanan darah...aku pun pi la..130/80 jugak huhuhu...so mulai haritu aku bertekad nak jaga mkn tdoq awal...sabtu plak pi check..

Sabtunya pun sama gak 130/80 aaaaa stress dah aku huhuhu...so ahad kena pi check perut 7 bln...malam tu aku tdoq awal, dlm kul 11.30 mlm, telan ostematrix dengan minum susu hi goat...

Pagi tu check up..Alhamdulillah 120/70.. haaaaah leganya rasa...hb aku pun dah naik sket...pastu nurse set date utk bsp lak, 14/12 ni adoi la...

Esoknya isnin pi check darah lagi...ok, dah stabil 120/70..Alhamdulillah...Alhamdulillah...pi keja pun happy ja, walaupun banyak gila hahaha..so nanti hari rabu plak...

Aku dah tau punca tekanan darah aku naik sebab apa...salah satu tdoq lambat...lately memang dok tdoq kul 1-2 pagi...eeee teruk kan...buat apa? Ntah la, mcm2..keduanya stress dgn keja yang banyak...ketiganya dok rasa kena bangun nk buang air kencing..mungkin jugak la kan...skrg ni aku avoid terus mkn daging..

Bila aku tdoq awal ja, mesti bacaan tekanan darah ok...so kesimpulannya jgn dok gatai nk tdoq lewat sgt na...sian kt baby tu ha ^^

0 orang yang tak busy ^^:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...